Arkitekten har valt mycket ljusa, men ändå varma stenar, som heter EW2162 Avignon och som på samma gång ger möjlighet att eftersträva en stram arkitektur med stor enkelhet i murverket. Genom att framhäva några av stenarna i särskilda mönster ger det samtidigt möjlighet att spela med skuggor i fasaden. Och det har lyckats på vackraste sätt på museet, som genom användning av mönster framhäver den strama byggstilen i en enkel och beprövat stram arkitekturstil.
Byggnadens spetsiga hörn är designade som ett gångjärn, där stenarna griper in i varandra i förbandet och det understryker en skarp kontur av byggnaden mot bakgrunden och omgivningarna.
Skuggor och ljus med fasadtegel
Skuggor och ljus utmanas av fasadteglets mönster i fält på fasaden. Perforeringar i mönstret ger ljusinfall i foajén och omvänt kommer ljuset inifrån byggnaden att synas som mönster utifrån på kvällen.
Som helhet kan man utläsa mycket av historien genom att studera byggnadens och murverkets struktur. För byggprojektet understryks just de olika kulturer som samspelar i gränslandet. Samspel kännetecknar både tillbyggnaden som sådan och även tillsammans med den befintliga byggnaden, som den är sammanbyggd med.
Tillbyggnaden innehåller utöver foajén också en liten biograf som kan användas på många sätt en trappa upp och utställningsfaciliteter över ingången. På andra våningen ligger ett samlingsrum för evenemang, samlingar och matsal under besök på museet, varifrån man vidare når en takterrass utomhus med utsikt mot backarna vid Sundved på andra sidan Alssund.